You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

Puertográfico Events

“El barco tiene puerto, el puerto tiene barco” (The Boat Has A Port, The Port Has A Boat)

Event Type: Panels

“The boat has a port…” refers to the SGC International as the graphic boat that departs for the first time from mainland USA and arrives at the port of San Juan, Puerto Rico. The SGCI brings as a freight its history of promotion and development of printmaking in the USA. At the same time, and metaphorically, it is found that “… the port has a boat” thinking the island as a boat that will host the conference. Since printed images began circulating in the territories that would become Spain’s American colonies from the moment of first contact in 1519 until today, when they have a strong position in contemporary Latin American artistic practices, this panel looks to enrich the conference with the multiples voices of Latin American printmaking.

“…the port has a boat” will highlight the long tradition of prints in Puerto Rico, Latin America and the Caribbean, exploring their creative responses to the complexities of the represented political-social and geographical surroundings. It will cover key topics as the San Juan Print Biennial and the Poli/Gráfica Print Triennial as nodes for Latin America printmaking and print media practices, the state of contemporary Latin American printmaking and its influence in a global scale, artists books in Cuba and prints addressing the body as memory, unfolding stories, struggles, actions, techniques and events relevant to the conference main subject. In this context, we will address printmaking as a vital creative force throughout the Latin American and Caribbean region and in Puerto Rico’s strategic position as a dynamic contact zone between North and South America.

———————————–

“El barco tiene puerto … ” se refiere a SGC International como el barco gráfico que parte por primera vez de los Estados Unidos continentales y llega al puerto de San Juan, Puerto Rico. El SGCI trae como carga su historia de promoción y desarrollo de grabado en los Estados Unidos. Al mismo tiempo, y metafóricamente, se encuentra que “… el puerto tiene barco” pensando que la isla es un bote que será el anfitrión de la conferencia. Las imágenes impresas comenzaron a circular en los territorios que se convertirían en las colonias americanas de España desde el momento del primer contacto en 1519 hasta hoy, que tienen una im portante presencia en las prácticas artísticas contemporáneas latinoamericanas.

“…el puerto tiene barco” destacará la larga tradición de grabado en Puerto Rico, América Latina y el Caribe, explorando sus creativas respuestas a las complejidades de los entorno político-sociales y geográficos que representan. Cubrirá temas claves como la Bienal de San Juan y la Trienal Poli / Gráfica como nodos para el grabado en América Latina y las prácticas de los medios impresos, el estado del grabado contemporáneo latinoamericano y su influencia a escala mundial, libros de artistas en Cuba y grabados que abordan la memoria y el cuerpo, desplegando historias, luchas, acciones, técnicas y eventos relevantes al tema principal de la conferencia. En este marco, este panel busca enriquecer la conferencia del SGC con las múltiples voces de grabado latinoamericano, abordando al grabado en general como una fuerza creativa vital en toda la región de América Latina y el Caribe y, en particular, con la posición estratégica de Puerto Rico como una zona de contacto dinámica entre Norteamérica y Sudamérica.

Panelist / Panelistas
Steven Daiber
Rogelio Gutiérrez
Priscilla Romero

Organizers
Alicia Candiani - alicia@proyectoace.org